verschillende-soorten-dieten

Verschillende soorten dieten

Er zijn letterlijk honderden diëten.

Sommige diëten zijn voor het verliezen van gewicht het afvallen, andere voor het aankomen van gewicht, het verlagen van cholesterol, noem maar op tal van mogelijkheden waar je een dieet voor zou kunnen en soms moet volgen.
Het mediterrane dieet, bijvoorbeeld weerspiegelt de culinaire gewoonten van de Zuid-Europese mensen, of het voor iemand geschikt is die bijvoorbeeld in Nederland woont is niet duidelijk.

Het woord dieet komt uit Oude Franse Diete en Middeleeuws Latijn dieta betekenis “een dagelijks voedsel behoefte”. Het Latijnse woord diaeta en Griekse woord diaita betekenen “een manier van leven, een regime” Een soort manier van levenswijze die je volgt met het eten.

Een dieet kan worden omschreven als een ingestelde koers van eten en drinken, waarbij de aard en de hoeveelheid voedsel dat men zou moeten eten wordt uitgevoerd om gewichtsverlies, of om aan te komen te bereiken.

Dit artikel bevat informatie over een aantal diëten die vaak worden gevolgd om een bepaald doel te bereiken. Vaak is het beoogde doel afvallen van overmatig gewicht, het is niet altijd zo dat het om grote hoeveelheden gewicht gaat. Soms gaat het maar om een aantal kilo’s.

 

Atkinsdieet

atkins-dieet
Het Atkins Dieet richt zich vooral op het beheersen van het niveau insuline in ons lichaam via de voeding. Als we grote hoeveelheden geraffineerde koolhydraten eten, zal ons insuline niveau snel stijgen en dalen. Dit heeft ook invloed op je bloedsuikerspiegel. Een stijgende insuline niveau zal ons lichaam zoveel mogelijk de energie die we eten laten opslaan – het is dan ook het minder waarschijnlijk dat ons lichaam opgeslagen vet als een bron van energie zal gebruiken. Het dieet bestaat uit verschillende fases.

Dit door het voedsel dat we consumeren waar veel ‘verkeerde’ koolhydraten in zitten. De meeste mensen die een Atkins-dieet volgen zal een groot deel eiwitten consumeren, meer dan dat ze normaal doen.

 

Veganistisch dieet

groente en fruitVeganisme is meer een manier van leven en een filosofie dan een dieet. Een veganist eet niets dat van dieren komt, met inbegrip van eieren, zuivel, en honing. Veganisten eten geen dierlijke producten alleen om gezondheidsredenen, maar ook voor het milieu en ethische of humanitaire redenen. Veganisten geloven dat de moderne intensieve landbouw slecht is voor ons milieu en voor de lange termijn schade zal geven aan dier en milieu.

Als ons voedsel op planten en meer plantaardig waren gebaseerd dan zou het onze omgeving ten goede komen, dan zouden de dieren minder lijden, zou meer voedsel worden geproduceerd (plantaardig) en de mensen zouden over het algemeen meer genieten van een betere lichamelijke en geestelijke gezondheid volgens veganisten.

 

Weight Watchers dieet

Weight-WatchersWeight Watchers is gericht op het verliezen van gewicht door middel van een dieet, lichaamsbeweging en een ondersteunend netwerk.

Weight Watchers Inc. is ontstaan in de jaren 1960 toen een huisvrouw, die gewicht had verloren en bezorgd was dat ze het terug zou krijgen. Dus maakte ze netwerk van vrienden die elkaar konden steunen om af te vallen en dit vol te houden. Weight Watchers is tegenwoordig een groot bedrijf, met vestigingen over de hele wereld.

Deelnemers van dit dieet kunnen het zij fysiek bijwonen van regelmatig bijeenkomsten, of online volgen. In beide gevallen is er een groot deel van de steun en begeleiding beschikbaar voor de deelnemer.

 

Ziekenhuisdieet

weegschaalHet ziekenhuis is een crashdieet die er op gericht is om zo snel mogelijk af te vallen in een zo kort mogelijke tijd. Vaak zal er met het ziekenhuisdieet een periode van 8 tot 10 dagen worden gevolgd. Het is dieet is oorspronkelijk bedoelt om patiënten snel af te laten vallen voor een noodzakelijke operatie of ingreep. Dit kan voor de patiënten van levensbelang zijn. De patiënten worden dan ook meestal medisch begeleid.

Daarentegen het ziekenhuisdieet die men zelf kan volgen om snel af te vallen is zonder enige medische begeleiding en kan soms tot gevaarlijke situatie leiden. Normaal gesproken krijgt een volwassen persoon tussen de 2000 tot 2500 calorieën per dag aan voedsel binnen. Met het ziekenhuisdieet krijgt met maar tussen de 800 tot 1000 calorieën binnen. Wat er al snel voor zal zorgen dat het lichaam je reserves zal gaan gebruiken om functies van het lichaam te voeden en energie te geven aan je lichaam, zodat het lichaam optimaal blijft functioneren.

Al snel zal dit voor de persoon die dit dieet volgt gevolgen hebben in de zin van energieloos, futloos, zwak en misschien wel ziek worden. Dit is allesbehalve een optimale manier om gezond af te vallen. Een goede ziekenhuisdieet vervanger is het afslankreceptenboek waarmee je snel en gezond af kan vallen.

 

Vegetarisch dieet

Er zijn verschillende soorten vegetarisch. Lacto vegetarisch, Fruitarian vegetarische, Living dieet vegetarisch, Pescovegetarisch en Semi-vegetarische. De meerderheid van de vegetariërs zijn lacto-ovovegetarians, met andere woorden, ze geen dierlijke voedingsmiddelen op basis van, met uitzondering van eieren, zuivel, en honing zullen eten.

Studies van de afgelopen jaren hebben aangetoond dat vegetariërs een lager lichaamsgewicht hebben, minder last van ziekten en hebben over het algemeen een langere levensverwachting dan mensen die vlees eten.

 

South Beach dieet

southbeachHet South Beach dieet werd ontwikkeld door een cardioloog, Dr. Agatston samen met de voedingsdeskundige, Marie Almon.

Het richt zich op de beheersing van het insuline niveau, vergelijkbaar met Atkins-dieet. De voordelen van ongeraffineerde langzame koolhydraten versus snelle koolhydraten.  Dr. Agatston bedacht het South Beach dieet in de jaren 1990, omdat hij teleurgesteld was over het low-fat, koolhydraat dieet die gesteund werd door de American Heart Association. Hij geloofde en vond dat vetarm diëten geen effect hadden op de lange termijn. Het South Beach Dieet beweert een traditioneel koolhydraatarm dieet te zijn. (Informatie over het South-beach dieet bij Wikipedia)

De focus ligt meer op het selecteren van de juiste koolhydraten, zoals volkoren granen, specifieke groenten en fruit, de juiste vetten, zoals koolzaadolie en olijfolie, evenals magere eiwitbronnen. Het dieet bestaat zoals het Atkins dieet in verschillende fases. Daardoor zal men gezonder worden en blijven aldus Dr.Agatston.

 

Raw Dieet

Het raw food dieet of Raw Foodisme is het consumeren van voedingsmiddelen en dranken die niet worden verwerkt zijn volledig op basis van planten en biologisch.

Raw foodists moet ten minste driekwart van het voedselinname bestaan uit ongekookt en onbewerkte voedsel. Een aanzienlijk aantal van rauwe foodists zijn ook veganisten, ze eten of drinken niets wat van dieren komt. Er zijn vier belangrijke soorten van rauwe foodists: raw vegetariërs, veganisten raw (dus rauw), rauwe (alles rauw) omnivoren en ruwe carnivoren. Het is een vrij moeilijk dieet, als je dit een dieet kan noemen het is een wijze van leven waar deze mensen helemaal voor gaan.

 

Mediterraans dieet

Mediterriaans dieetHet mediterrane dieet is Zuid-Europese en meer in het bijzonder gericht op de voedingsgewoonten van de mensen van Kreta, Griekenland en Zuid-Italië. Tegenwoordig zijn Spanje, Zuid-Frankrijk en Portugal ook opgenomen; hoewel Portugal langs de Middellandse Zee ligt.

De nadruk ligt op veel plantaardig voedsel, vers fruit als dessert, bonen, noten, granen, zaden, olijfolie als de belangrijkste bron van vetten in de voeding, kaas en yoghurt zijn de belangrijkste zuivelproducten, matige hoeveelheden vis en gevogelte, tot ongeveer vier eieren per week, kleine hoeveelheden rood vlees en de matige hoeveelheden wijn. Voor een derde van het Mediterraanse dieet bestaat het uit vet, van verzadigde vetten ten hoogste 8% van de calorie-inname. Veel gebruikte olijfolie.

 

Wat belangrijk is al je een dieet wil gaan volgen om af te vallen of juist om aan te komen op een correcte manier is het zeer belangrijk om verschillende aspecten in het oog te houden. Zoals is het verantwoord voor je gezondheid om het dieet wat je wil gaan volgen. Gezond afvallen doe je vooral verantwoord met het juiste dieet.

We zullen meer artikelen plaatsen op de website die je helpen gezond te houden!